Jak pomóc rozwijać mowę dziecka?- poradnik rodzica

 

  1. Rozwój mowy zaczyna się niemalże od samego początku. Już w życiu płodowym zarodek od około szóstego miesiąca przez powłokę brzuszną zaczyna odbierać dźwięki z otoczenia. Po narodzinach najlepiej rozpoznaje głos matki.
  2. Od momentu narodzin trzeba z dzieckiem „rozmawiać”, reagować słowem na krzyk i płacz – pierwsze dziecięce próby komunikowania się ze światem. Stymulująco na rozwój mowy wpływa śpiewanie, nucenie, czytanie bajek, recytowanie rymowanek. Zwracając się do dziecka, starajmy się, by widziało ono naszą twarz – mimikę oraz by mogło obserwować ruchy ust podczas mówienia. Są to dla dziecka pierwsze lekcje poprawnej wymowy.
  3. Zawsze mówmy do dziecka poprawną polszczyzną, nie zwracajmy się do niego jego własnymi wytworami (są urocze i warto je zapisywać w specjalnym pamiętniczku, by po latach wraz z dzieckiem do nich powrócić). Spróbujmy sobie wyobrazić, jak byśmy się czuli, gdyby po kilku latach nauki języka obcego, okazało się, że przyswoiliśmy niepoprawne formy wyrazów. Dziecko uczy się mowy od nas, musimy więc być dla niego wzorem. Pamiętajmy też o tym, że do niemowlęcia należy mówić powoli i wyraźnie, a zdania nie powinny być zbyt długie.
  4. Do prawidłowego rozwoju mowy potrzebny jest zdrowy słuch. Obecnie wszystkie dzieci w pierwszych dniach po narodzinach przechodzą przesiewowe badania słuchu. Trzeba mieć świadomość, że pozytywny wynik tego badania jest aktualny przez około dwa lata (pod warunkiem, że dziecko w tym okresie nie choruje na zapalenie ucha lub częste infekcje górnych dróg oddechowych). Jeżeli dziecko zdradza oznaki zaburzeń słuchu: dziwnie reaguje na niektóre dźwięki, lubi słuchać głośnej muzyki, nie słyszy naszej wypowiedzi, nie reaguje na dźwięk dzwonka do drzwi, itp. trzeba zgłosić się do pediatry i poprosić o skierowanie na badanie słuchu.
  5. W pierwszych miesiącach życia ważnym czynnikiem stymulującym rozwój mowy jest karmienie piersią. Dziecko podczas ssania uaktywnia w sumie aż ponad sto różnych mięśni języka i warg! Są to pierwsze ćwiczenia usprawniające pracę aparatu mowy. Zaburzenia ssania, połykania i żucia zwykle poprzedzają zaburzenia mowy.
  6. Istnieje zależność między rozwojem mowy a rozwojem ruchowym dziecka. Jeśli u dziecka obserwuje się opóźniony rozwój ruchowy (dziecko później zaczyna siadać, chodzić), to rozwój mowy najprawdopodobniej też będzie opóźniony. Warto więc stymulować rozwój sfery ruchowej np. poprzez zabawy manualne.
  7. Jeżeli dziecko ma nieprawidłową budowę narządów mowy (rozszczep wargi, podniebienia, wady zgryzu lub uzębienia), trzeba mu zapewnić opiekę lekarza specjalisty, ponieważ wady te są przyczyną zaburzeń mowy.
  8. Szczególną opieką trzeba otoczyć dzieci leworęczne. W okresie kształtowania się mowy nie wolno dziecka zmuszać do posługiwania się prawą ręką, ponieważ może to zaowocować zaburzeniami mowy – zacinaniem się i jąkaniem.
  9. Jeśli dziecko skończyło trzy lata i nadal nie mówi, nie czekajmy, lecz zabierzmy je do logopedy. Warto też wtedy pomyśleć o zapisaniu go do przedszkola lub na zajęcia o zwiększonej ilości kontaktów z innymi dziećmi (np. zajęcia dla najmłodszych w Domu Kultury). Obecność rówieśników mobilizuje do mówienia, a zabawa rozwija spontaniczną mowę dziecka.
  10. Gdy dziecko źle wymawia jakąś głoskę (np. „r”), nie każmy mu powtarzać wielokrotnie wyrazów ją zawierających, ponieważ w ten sposób utrwalamy tylko złą wymowę. Aparat mowy powinien być najpierw przygotowany do artykulacji danej głoski. Dziecko chcąc sprostać stawianym mu wymaganiom, próbuje wymówić dany dźwięk, a nie mając właściwego przygotowania, zniekształca go. Powstają nieprawidłowe nawyki, czasem trudne do zlikwidowania (np. „r” przyjmuje postać tylnojęzykową tzw. „r” francuskie). Trzeba również pamiętać, by nie karać i nie ośmieszać dziecka za wadliwą wymowę. Może to przyczynić się do powstania kompleksów i zahamowania chęci mówienia. 

Opracowanie:

Jolanta Jarczyńska- Dominik

 

 

Odsłony: 3766

Dzwonki

1.8.10-8.55 2.9.05-9.50 3.10.00-10.45 4.10.55-11.40 OBIAD DLA KLAS 0-III 5.12.00-12.45 OBIAD DLA KLAS IV-VI 6.13.00-13.45 7.13.55-14.40 8.14.45-15.30